Barnakuten

Ett utmärkt sätt att spendera en hel lördag med att inte göra någonting och samtidigt känna sig rånad; sitt på barnakuten.
Lily spenderade Fredag natt med hostattacker mixade med andningsuppehåll och tårar som rann nedför hennes rosiga kinder. Vi ringde 1177 som tyckte vi skulle åka till akuten.
Sagt och gjort jag begav mig mot Malmö men min kära mamma och traskade in på barnakuten. Inte en kotte där så vi fick hjälp direkt av en trevlig sjuksköterska. Självklart hostade lillfisen ingenting när sjuksystern undersökte henne så dom tyckte vi kunde åka hem och komma tillbaka om hon började igen. Jag förklarade att det börjar när hon sover så vi satt kvar och väntade på att hon skulle somna. Det tog inte många minuter innan hon somnade och ett par minuter efter det fick hon ett anfall där hon hostade, rosslade och andades som en hund med intryckt nos.
Fick ett rum där vi skulle vänta på läkaren.
Mamma åkte hem och istället kom Christian.
Efter fem timmar började magen kurra och min kära sambo gick för att leta mat. Han kom tillbaka med en mannafrutti som slank ner i magen på två röda sekunder. 45kr fick han betala för en ynka mannafrutti, 45kr! Hur dom kan ta sånna priser förstår jag inte. Man kan inte gå och handla någon annanstans då man inte vet om läkaren ska komma om fem minuter eller om fem timmar. Så automaten i väntrummet är ens enda val.
Vi blev tillsagda att vi va nästa på tur så det skulle inte dröja länge men det tog ytterligare tre timmar innan vi fick träffa en läkare.
Stackars Lily hade då varit uppkopplad till maskiner som mätte både hennes hjärtslag och syreintag. Detta skulle göras när hon sov men sköterskan klampade in i rummet som en elefant och kopplade in maskinen så Lily vaknade. Självklart ville hon hellre ligga och leka med alla sladdar titta på sin stortå som lös rött än att sova.

Läkaren konstaterade att hon har en halsinfektion och hostar för det kliar. Hennes anfall kommer utav att hon blir rädd av att det gör ont i halsen så hon håller andan. Det tog inte mer än tre minuter för läkaren att konstatera detta och vi fick packa ihop och åka hem.

9 timmar efter vi åkt in va vi hemma igen.
Visst förstår man att där kommer folk som behöver mer akut hjälp än vi behövde, men man kanske borde ha mer än en läkare på akuten? Och det där med att bli rånad, visst dom måste tjäna pengar på nåt, men en mannafrutti kostar 7kr i affären och dom tar 45kr, det är till att överdriva. Inte nog med det så betalade vi 260kr i bara parkering.

Jag låter bitter men det får man va ibland.
I slutändan är jag iallafall glad att det inte va värre än en halsinfektion och hoppas lillfisen blir frisk snart.


Kommentarer
Postat av: Lina

<3 Ge henne världens största bamsekram från mig!

2012-12-30 @ 21:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0